Wednesday, March 10, 2010

PROTON SEMAKIN MALAS

Malaysia sekali lagi berada dipeta dunia apabila Proton melancarkan produknya iaitu Proton EMAS baru baru ini di Pameran Motor Antarabangsa Geneva yang disempurnakan oleh penasihat Proton, Tun Dr Mahathir. Hadir sama pada majlis tersebut termasuklah Pengerusi Proton, Pengarah urusan Proton dan juga orang yang mereka kereta tersebut. Tahniah diucapkan.

Tapi malangnya kita juga akan mengundur ke belakang apabila pasukan ini menggunakan Mitsubshi Lancer untuk kereta model sedan baru Proton kononnya. Penulis terpaksa mengakui yang penulis sekarang ini malu dengan Proton. Malu kerana malasnya pasukan Proton. Ataupun hanya ingin mengambil jalan mudah seperti terjualnya MV Agusta kepada satu pihak yang sangat asing dalam kerugian yang amat teruk. Bukan itu sahaja, malah ditipunya rakyat bahawa penjualan untuk mengelakkan kerugian.

Penulis secara terbuka berharap Syed Zainal Abidin akan diganti dengan orang yang baru dan berani berhadapan cabaran dalam menjual nama Malaysia dan tidak seperti Perodua yang hanya menukar bumper depan dan belakang. Kalau inilah Proton yang akan dibanggakan, tiada apa lagi yang ada pada Proton seperti sebelum ini.

Malah tanahnya di Shah Alam sudah ada ura ura hendak dijual. Kenapa hendak dijual. Itukan aset Proton. Semoga Allah selamatakan Proton dari tangan tangan yang memusnahkan kerana ia adalah aset negara dan bukannya bahan ketawa orang.

Penulis tidak dapat menghalang rasa meluat terhadap Proton dengan rebadge terbaru ini.

No comments: