Sunday, March 28, 2010

TARIF HSBB KEJAM KEPADA GOLONGAN PENDAPATAN RENDAH

Pelancaran High Speed Broadband (HSBB) baru baru ini oleh Mohd Najib Tun Abdul Razak menandakan Malaysia bersedia bersaing dan mengikuti era teknologi maklumat. Pelaburan yang tinggi oleh kerajaan dan juga Telekom Malaysia (TM) membuktikan betapa seriusnya kerajaan ke arah hal sedemikian rupa.

Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahhari. Pelancaran monopoli ini sekali lagi tidak mengambil kira golongan berpendapatan rendah. Indah khabar dari rupa. Sekali lagi TM mendakwa mereka telah menawarkan harga yang paling kompetitif. Ya, paling kompetitif apabila tiada pesaing terdekat dalam hal sedemikian rupa.

Pakej VIP 5 yang paling rendah pun menawarkan RM 149.00 sebulan tidak termasuk yuran bulanan sewa talian telefon yang dikepilkan bersama. Ini tidak adil sama sekali bagi mereka yang berpendapatan rendah. Mereka yang berpendapatan kurang dari RM 500.00 perbulan memang tidak akan menyertai kelolaan kerajaan ini.

Perbelanjaan dari kerajaan sangat tinggi dah akhirnya mereka yang menikmati adalah mereka yang berpendapatan sederhana dan juga tinggi. RM 149 untuk 5mbps adalah sangat memalukan. Sepatutnya kos hsbb bermula dari RM 100 paling minima dan bukannya RM 149 yang sangat membebankan pengguna yang ramai. Golongan yang boleh membayar RM 149 paling minima adalah sangat rendah dinegara ini.

Bagaimana dengan golongan miskin. Adakah mereka akan ditawarkan hsbb yang bertaraf rendah. Macam kasta lah pulak kalau difikir secara mendalam. Layanan seperti ini membuatkan kerajaan dilihat sangat kejam setelah membelanjakan wang yang sangat tinggi untuk projek yang akhirnya mendapat faedah ialah mereka yang mempunyai wang yang agak banyak.

Golongan miskin mungkin akan mendapat jalur lebar yang kurang dari 1mbps. Dan perkataan jalur lebar digunakan seperti iklan TM iaitu pakej RM 20 jalur lebar lama yang mana tidaklah lebar mana iaitu 384kbps dan terhad kepada beberapa jam sahaja.

Ternyata harga TM masih terlalu tinggi untuk pengguna dinegara ini. Sekiranya ada pelabur lain ingin masuk dan menawarkan harga yang jauh lebih rendah, adalah satu nikmat yang tidak terkata. TM nampaknya masih merupakan kuku besi kepada rakyat.

No comments: