Thursday, March 18, 2010

KEKANGAN KEMAJUAN AUTOMOTIF NEGARA

Sektor automotif merupakan salah penyumbang kepada ekonomi negara dengan cukai yang tinggi melepasi 100% bagi kereta luar yang masuk ke dalam negara. Sejak penubuhan HICOM oleh kerajaan pada tahun 1982 telah menyaksikan pertumbuhan sektor ini dengan lebih tinggi.

Kelahiran Proton, Perodua, Inokom, Naza menjadi saksi kepada sumbangan kepada ekonomi negara. Perkembangan positif ini mencapai puncak apabila Proton melancarkan Waja pada tahun 2000 iaitu sebuah rekaan kereta bermula dari lakaran sehinggalah kepada pengeluarannya dilakukan oleh anak tempatan warga Malaysia.

Malangnya, terdapat beberapa dasar kerajaan yang seolah tidak ingin menyaksikan perkembangan auotomotif negara berada dalam keadaan yang baik. Kumpulan Berjaya yang ingin menjalankan kerjasama dengan BYD dari negara China nampak ada sekatan kerana rancangan yang ingin dilakukan melanggar perkara yang terkandung dalam Dasar Automotif Negara (DAN).

Sistem hybrid dan juga elektrik juga merupakan antara sasaran yang ditetapkan oleh Perdana Menteri. Beliau menyatakan bahawa Malaysia tidak boleh ketinggalan dalam teknologi seperti ini. Atau adakah kita hanya sekadar ingin menjadi pengguna semata mata tanpa menyertai yang lain dalam mereka dan mengeluarkan kereta hybrid dan juga kereta elektrik.

Pengeluaran kereta hybrid dan juga kereta elektrik melalui kerjasama tersebut melanggar peraturan yang tidak membenarkan pengeluaran pembuat kereta luar untuk memasang kereta bersaiz kecil iaitu bawah 2000 cc untuk dikeluarkan di Malaysia. Perancangan nampak bagus tapi bila berdepan kekangan seperti ini membuatkan Malaysia berada dalam kerugian.

Bagaimana pula dengan kereta yang dijalankan kerjasama antara Proton dan juga sebuah syarikat dari Amerika Syarikat pada tahun lepas. Bagaimana dengan hasilan produk kerjasama sama ada menjadi satu memorandum sahaja atau kajian semata mata tanpa mendapat hasil yang dingini?

Banyak dasar kerajaan yang agak bercanggah dan memerlukan perhatian yang sewajarnya bagi membolehkan Malaysia menjadi sebuah negara yang kompetitif di pasaran dunia.

No comments: