Sunday, November 15, 2009

HADIAH NOBEL UNTUK PENJENAYAH PERANG

Sesekali apabila kita terlalu leka dan asyik dengan nikmat dunia, kita terlupa perkara tidak bagus yang berlaku disekeliling kita. Pada bulan Oktober lalu, dunia secara tidak sengaja telah membuat lawak paling menakjubkan diabad ini-hadiah nobel keamanan kepada Barack Obama.

Bagi penulis, perkara ini adalah antara berita yang termasuk dalam lawak antarabangsa. Obama pun boleh menang hadiah keamanan. Mereka yang memberi hadiah keamanan itu terlupa ke beliau adalah presiden Amerika Syarikat. Amerika adalah satu satunya negara yang masih menjajah sehingga sekarang. Siapa kata zaman moden pun tiada penjajah.

Amerika menjadi penjajah dinegara Afghanistan, Iraq dan secara tidak lansung dibeberapa negara arab yang lain. Mereka yang mentadbir negara ini hanya menjadi boneka kepada negara Uncle Sam ini. Si Syerif boleh dihadiahkan dengan hadiah nobel rupanya. Apabila beliau dengan angkuh menyatakan bahawa akan menambah bilangan anggota tentera di negara yang dikurniakan dengan logam hitam tersebut.

Barack Obama adalah pro peperangan dan diberikan hadiah nobel keamanan. Penulis secara peribadi tidak lagi memandang tinggi kepada hadiah nobel. Hadiah Nobel-siapa siapa pun boleh. Mungkin perlu diberikan kepada ketua negara haram kerana berjaya mempertahankan rakyat yang secara tidak lansung adalah penduduk haram. Kenapa tidak. Apa sahaja boleh berlaku kan...

Katakan tidak kepada perang. Perang adalah jenayah. Barack Obama adalah penjenayah perang yang mendapat pingat kerana menyertai perang. Indahnya dunia

No comments: