Sunday, November 15, 2009

KEMUDAHAN ANSURAN RM 50 PEMBELIAN KOMPUTER

Bajet yang dibenatangkan Menteri Kewangan yang baru baru ini memperuntukkan setiap pelajar institut pengajian tinggi akan mendapat kemudahan untuk membeli komputer serta disertakan pakej jalur lebar dengan bayaran serendah RM 50.00 satu bulan. Penulis ucapkan tahniah bagi keberanian kerajaan dalam menyahut soalan penulis kepada mereka yang tidak mempunyai kad kredit tapi ingin memiliki komputer.

Mungkin hanya pelajar sahaja yang mendapat kemudahan ini tapi perlu diingat ia adalah seakan langkah pertama. Setiap langkah panjang perlu bermula dengan langkah pertama. Tapi sayang kerana tiada penerangan jelas mengenainya. Mungkin Kementerian berkenaan boleh menjalankan penerangan sewajarnya.

Penerangan dan penjelasan penting dalam mana mana dasar yang dilaksanakan. Perlu diingat bahawa tanpa penjelasan, perkara yang nampak mengarut akan mendatangkan satu omokan yang tidak benar khususnya di alam maya. Mungkin kerajaan perlu membuang ego yang ada dan memberi penjelasan untuk segala kontroversi yang dicetuskan.

Mungkin tidak semuanya benar dakwaan tersebut tapi penjelasan tetap perlu diberikan. Berbalik kepada peruntukan dan kemudahan kepada pelajar tersebut, mungkin penerangan perlu diberikan kepada pelajar yang diberikan kemudahan tersebut kerana ada pelajar yang tidak tahu mengenai perkara berkenaan.

Indah tapi kalau tiada orang tahu, perkara ini seolah menjadi arkib semata mata. Penjelasan yang wajar perlu dijalankan secepat mungkin demi pelaksanaan yang murni.

No comments: