Monday, November 16, 2009

PENGGANTI PLASTIK TIDAK DIBENARKAN MASUK

Pelik. Itu perkataan paling glamor di Malaysia. Nampak macam kelakar tapi itulah realitinya. Kalau sebelum perkataan keluar, segala maki hamun akan menyusul sama ada di hadapan perkataan glamor tersebut ataupun selepas perkataan bintang tersebut.

Sekali lagi Malaysia ku yang menakjubkan ini dicemari dengan perturan pelik pelik. Peraturan dan juga cadangan perlaksanaan sudah cukup indah tapi apabila sampai bab pelaksanaan, hancur sekali lagi. Penulis berbicara mengenai peraturan yang berkait dengan konsep kitar semula.

Antara cadangan yang diberikan untuk menghapuskan plastik yang tidak boleh dikitar semula ini ialah dengan memperkenalkan bag beli belah. Beg ini akan digunakan untuk menggantikan plastik yang digunakan secara meluas oleh pasaraya bagi mengisi barang. Masalah yang dihadapi ialah pasaraya yang mengikuti program terbabit menghalang beg tersebut dibawa masuk untuk membawa barang.

Bagaimana hendak membawa barangan yang dibeli sekiranya pasaraya yang kebetulan menjual beg tersebut melarang pengguna membawa beg tersebut ke dalam pasaraya tersebut. Ramai yang akan mengatakan pengguna boleh menyimpan diluar dan setelah selesai membeli barulah pergi mengambil beg tersebut.

Bagaimana sekiranya tempat menyimpan barang yang tidak dibenarkan masuk ke dalam pasaraya jauh dari kaunter pembayaran. Bagaimana pula sekiranya tempat penyimpanan barang itu terletak di luar daripada premis perniagaan tersebut.

Niat murni pasaraya telah ada tapi mungkin penyampaian kepada pengawal keselamatan mengenai niat tuan punya pasaraya perlu juga dijelaskan. Komunikasi penting dalam hal seperti ini supaya rancangan yang suci murni itu tidak terjejas.

No comments: