Thursday, November 12, 2009

KERETA SOLAR KOREA-HARAM DIMALAYSIA

Akhbar arus perdana hari ini Khamis 12 november 2009 menyiarkan ekspo perdagangan dari negara Korea dan terpampang gambar kereta solar. Ini memang minat penulis dari dahulu lagi. Tapi...

Indah khabar dari rupa. Itulah hakikat berada diMalaysia. Anda tidak akan berpeluang memiliki kereta solar dari Korea tersebut yang berharga RM40,000.00. Agensi kerajaan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan sudah pasti tidak akan meluluskan kereta tersebut.

Masih ingatkah anda kepada skuter solar pertama ciptaan anak Terengganu. Nama skuter tersebut Solarin Turtle. Bos Solarin memberitahu kepada penulis betapa sukarnya untuk beliau memasarkan skuter tersebut di negara ini. Negara asal Solarin Turtle.

Jabatan Pengangkutan Jalan memberi alasan skuter tersebut bersaiz kecil dan tidak laju. Merbahaya kepada pengguna jalan raya yang lain. Benarkah dakwaan ini.

Malaysia lebih selamat daripada negara Britain dan beberapa negara lain yang membenarkan penjualan solarin Turtle ini. JPJ Malaysia tidak pernah meluluskan skuter solar. Apatah lagi kereta solar yang tidak berpintu dari Korea ini.

Bagi penulis, Kerajaan perlu berhenti bercakap mengenai tenaga alternatif kerana buat masa ini kerajaan bersikap hipokrit. Hipokrit dari segi perlaksanaan. Niat ingin melaksanakan ada tapi Napoleon kecil yang juga agensi kerajaan akan membatalkannya.

Orang kata menghabiskan boreh ajo...

No comments: