Thursday, November 26, 2009

BATUK-DILARANG MAKAN BUAH

Kesihatan adalah perkara yang mustahak kepada manusia. Kesihatan yang baik akan mempengaruhi kehidupan seharian seseorang yang bergelar manusia normal. Percaya atau tidak, manusia kurang kesihatan mentalnya diberi keistimewaan oleh Yang Maha Berkuasa untuk tidak sakit kronik sepanjang hayat mereka walaupun kadang kadang kita melihat mereka makan daripada tong sampah.

Itulah keistimewaan kesihatan manusia yang glamer dengan gelaran 'orang gila' yang tidak dimiliki oleh manusia biasa. Penulis ralat kerana tidak dapat meneruskan kegemaran penulis untuk memakan buah buahan. Penulis bukanlah peminat tegar buah buahan. Namun kadang kala ada mari gilanya untuk memakana buah buahan pada satu ketika.

Penulis ingin memakan buah buahan pada waktu yang sama penulis terkena batuk. Orang kata dan orang perubatan berpesan supaya mengelak memakan buah buah semasa batuk sehingga batuk tersebut hilang. Buah buahan adalah baik untuk kesihatan tapi bila kita terkena batuk, kita dilarang memakan buah. Pelik kan. Mungkin ada penjelasan yang baik bagi larangan tersebut.

Yang penting, ketika tidak batuk, buah buahan adalah baik untuk kesihatan manusia. Malah ada yang prihatin untuk membawa buah buahan semasa melawat pesakit di hospital atau di rumah orang yang sakit tersebut. Jangan membawa buah kepada orang yang terkena batuk sudah lah.

No comments: